Thursday, April 28, 2011

Bila Tersedar Dari Lena~

Posted by YaNa at 3:08 PM
Salam...

Apa yang saya nk bagitahu sebenarnya... Hmm takut dengan kata2 ini boleh mengguris hati orang lain. Sedangkan ini hanya untuk memperingatkan diri sahaja perkara2 yang dilihat... dirasa... dikenakan... & pengalaman.

Maaf jika sesiapa terasa akan post ini.

Soalannya... Pernahkan anda merenung diri anda @ menilai diri anda @ muhasabah diri???

Adakah anda perasan kadangkala tindakan yang anda buat itu ada mengguris hati yang lain? Adakah terbit perasaan bersalah atau anda hanya mendiamkan diri kerana anda rasa tidak perlu untuk minta maaf?

Mesti orang yang telah kita sakiti tu sangat sakit hati dengan kita. Tetapi perlukah yang lain (kwn2) mencampuri atau turut serta memusuhi kita? Tak perlu sebenarnya. Masalah kita dan orang itu biarlah kita sendiri yang betulkan. Jika tidak itu samalah yang lain itu lebih teruk dari yang membuat salah.

Jika kita dipihak yang benar (tapi sebenarnya salah) perlukah kita menghebah-hebahkan kepada seluruh dunia? Seperti ingin memberitahu kebaikkan kita supaya yang lain percaya. What point? Hanya sabar yang dapat menggembirakan hati...

"Maka antara ujian yang datang daripada Allah itu ialah timbulnya perasaan takut di hati, kelaparan, hilangnya harta benda, tanaman dan orang yang disayangi. Kebiasaannya apabila manusia ditimpa musibah, pastinya mereka akan berada dalam keadaan sedih, dukacita dan gusar. Tetapi manusia yang bersabar menghadapi ujian akan menerima khabar gembira."

"Berkata Ustadzul Imam Al Habib Abdullah Bin Abdul Qadir Bin Ahmad Bilfaqih :“ Jadilah orang-orang yang sholeh, kerana orang-orang yang sholeh akan bahagia di dunia dan akhirat . Dan jadilah orang-orang yang benar, jangan menjadi orang yang pintar, kerana orang yang pintar belum tentu benar, tetapi orang yang benar sudah pasti pintar.... Barakallah Barakallah"

"Sabda Rasul SAW lagi berhubung dengan fitnah yang bermaksud:



"Masa akan menjadi dekat (pendek), ilmu akan diangkat, fitnah akan lahir, dicampakkan akan sifat bakhil dan berlaku dengan banyaknya ‘harju’. Maka mereka bertanya: Wahai Rasulullah, apakah maksud harju. Baginda menjawab: harju adalah pembunuh."
 
"Dari keburukan kita, kita melihat keburukan orang lain. Setiap orang mempunyai karakter yang baik. Kita harus memalingkan perhatian kita kepada sisi baik itu. Dalam Surah Al-Rahman dikatakan, "Tidak ada balasan untuk kebaikan melainkan dengan kebaikan pula"



Semoga kata-kata ini dapat memperingatkan diri saya & cuba sedaya upaya untuk berfikiran positif serta menjaga hati yang lain... Insyallah... :)))
 
p/s: Credit to Intan Liyana Zaharin... Make me learn & think about myself & others... Thank you so much...
 
read more~

0 comments:

 

Life Is Beautiful Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting